fbpx

Vágj bele! Mi a legrosszabb, ami történhet? Bonyolultabbnak tűnik az elején, mint amilyen valójában 😉

1.Ötletek megszűrése és a nyertes validálása (tesztelése/igazolása)

No alt text provided for this image
  • Minél kevesebb pénzből teszteld a nyertes projektet (minél több embert kérdezz meg róla, lehetőleg ne legyenek elfogultak)

Legjobb ha készítesz egy landing oldalt és egészen a fizetésig elviszed a leendő vásárlóidat (ez persze nem minden projektnél lehetséges).

Az is jó ha előrendeléseket csináltatsz velük, akár online, akár offline.

Az is jó ha csomó feliratkozót gyűjtesz (bár ott kisebb az elköteleződés).

  • Kvalitatív és kvantitatív mérésekkel—>kérdőív, fókuszcsoport és mélyinterjúk

Esettanulmány (korábbi saját cégemnél történt)

A termék (applikáció) óriási ötlet volt, bárkinek meséltük mindenki azt mondta, hogy ő biztosan használná és hajrá!

A hihetetlenül részletes kérdőíves kutatásunkból már az derült ki, hogy a megkérdezettek negyede használná (ami nem annyira rossz arány, de jónak sem nevezném). A mélyinterjúknál viszont ez az arány 95% volt. Hogy lehet ez? Nagyon egyszerű—»tudat alatt teljesen elrontottam őket, ugyanis befolyásoltam a megkérdezetteket különböző pszichológiai trükkökkel…Tehát teljesen félrevittem az eredményt (ez persze csak utólag derült ki).

  • Pivotálás ha szükséges, és újragondolás

Amennyiben az derül ki, hogy nincs rá igény vagy túl nagy akadályokat kell megugrani, akkor érdemes újragondolni, máshonnan megközelíteni az adott problémát vagy pedig dobni teljesen a projektet.

Ha dobod, akkor a második legtöbb pontszámú ötletedet vedd elő és csináld meg előlről a validációt!

2. Üzleti modell elkészítése és validálása (tesztelése/igazolása)

  • Business model canvas használata
  • Partnerek—»kik segítenek neked?
  • Tevékenység—»mit csinálsz?
  • Erőforrások—»ki vagy és mid van?
  • Értékteremtés—»hogyan segítesz? miben vagy más(jobb), mint a versenytársak?
  • Ügyfélkapcsolat—»hogyan lépsz kapcsolatba az ügyfeleiddel?
  • Csatornák—»honnan tudnak rólad az ügyfeleid és hogyan jut el hozzájuk a terméked/szolgáltatásod?
  • Ügyfeleid—»kik a célcsoportod?
  • Költségek—»milyen költségeid vannak?
  • Bevételek—»milyen bevételeid vannak?
  • Benchmarking—»versenytárselemzés
  • Pivotálás ha szükséges és újragondolás

Ha dobod, akkor a második legtöbb pontszámú ötletedet vedd elő és csináld meg előlről a validációt!

Esettanulmány (korábbi saját cégemnél történt)

Volt egy olyan cégem, ahol fél évvel az indulás után (és sok millió forint elköltése után) kiderült, hogy rossz az üzleti modell és teljesen újat kell csinálni. Más oldalról kell megközelíteni a probléma megoldását, amihez egy újabb zsák pénz kellett (ezt bőven megspórolhattuk volna, ha tudatosabban teszteljük az elején a modellt és nem vesszük készpénznek a működését).

3. Tulajdonosi kör kialakítása

  • Egyedül vagy társsal szeretnéd? Melyiknek milyen előnyei és hátrányai vannak? —»készíts rá SWOT analízist 🙂

Ha társsal, akkor kivel?

  • Ne legyen túlságosan olyan mint te, inkább egészítsétek ki egymást!
  • Beszéljétek meg a tulajdonosi százalékok és az osztalék felosztását!
  • Ügyvéddel konzultáljatok, a társasági szerződésben minden pontosan legyen rögzítve (és tegyél el egy eredeti példányt).

4. Társasági forma kiválasztása

  • Mi alapján? Sokmindentől függ. —»könyvelővel konzultálj!
  • Alapítás—> Ügyvéddel konzultálj (valamikor a forrásszerzés után érdemes csak megalapítani a céget)
  • Székhely—> pályázat miatt érdekes (sokszor vidék előnyt élvez)
  • Magyar vagy külföldi cég—>online vállalkozásnál (pl.: affiliate, dropshipping) Észt cég előnyös több szempontból is…nézz utána!

5. Szerepek kiosztása

  • Ki milyen feladatot fog ellátni? Miért?
  • Milyen posztokra kell ember?
  • Hogy és min tudtok spórolni (pl. szoftverek alkalmazottak helyett—>Könyvelő szoftver)
  • Ki mennyit dolgozik és mennyi pénzt kap érte (vagy kaptok e egyáltalán fizetést)

6. Forrás szerzése

  • Saját tőke
  • Hitel
  • Befektető
  • Pályázat

Anyagok elkészítése: prezi, onepager, üzleti terv, marketing terv, Cashflow számítás, megtérülés stb.

Ma már elképesztően sok lehetőséged van pénzt szerezni, de óriási különbségek vannak a feltételeik között, ezért nagyon alaposan nézz utána, hogy mit vállalsz…pl. HiVentures-t egyáltalán nem ajánlom, mert számodra sok esetben nem előnyösek a feltételek.

Itt is érdemes SWOT analízist csinálnod, mert sok előnyre, hátrányra, veszélyre és lehetőségre nem is gondolnál a különböző forrásokat összevetve.

7. Technológiák választása

  • Saját, bérelt
  • Szoftverek (pl. CRM)
  • Mindig hozzáértő, hiteles szakembereket kérdezz meg és több helyen/forrásból nézz utána a dolgoknak

Érdemes először mindent low budget (ingyen vagy nagyon alacsony költségen) megoldani. Sokkal több dolgot lehet, mint először gondolnátok! Nézzetek, és kérdezzetek mindig nagyon körbe, olvassatok sok cikket, könyvet és járjatok vállalkozói közösségekbe. Merjetek kérni tanácsot és segítséget, mielőtt hülyeséget csináltok.

8. Céges Kultúra kialakítása 

  • Küldetésnyilatkozat az alapja a céges kultúrának (Stephen Covey féle, keress rá!)
  • Bármennyire is azt gondolod, hogy ez az elején nem fontos, ki kell hogy ábrándítsalak—»igenis nagyon fontos! Itt alapozzátok meg a cégben kialakuló légkört és az emberi kapcsolatok minőségét.
  • Ha sikerül összetartó, szeretetteljes, őszinte, megbízható, jófej és lojális közösséget kialakítanotok, akkor nyert ügyetek van hosszútávon is. Ha nem, akkor elviselhetetlenek lesznek a mindennapok.

9. Mi a sztorid?

  • Miért hoztad létre?
  • Mi a víziód?
  • Mi a küldetésed?

10. Folyamatos önképzés

  • Mentor
  • Coach
  • Könyvek, videók, hanganyagok, élő képzések
  • Sales, marketing, kommunikáció, tárgyalástechnika, előadástechnika, stb…sok területet kell értened, átlátnod és az sem árt ha jól mennek 😉
  • Mutass példát, legyél szuper vezető és ne vaskalapos főnök!

Remélem tudtam sok értéket adni neked ezzel a cikkel 🙂

Sok izgalmat, élményt és sikert kívánok neked ezen a csodálatos úton!

Bármi kérdésed van vagy segítségre, kapcsolatra, erőforrásra van szükséged, akkor keress bátran 🙂

Szeretettel,

D@ve